Škola - plán vźučby

Obsahy a kompetencie

Náplňou vyučovania sú učebné osnovy Baden-Württembergu – „štandard vzdelania 2004“. Tieto osnovy patria medzi najmodernejšie učebné osnovy Nemecka. Vyučovanie prebieha v nemeckom jazyku.

Popri štandardných záväzných vyučovacích plánoch, platných pre všetky školy, má každá škola aj individuálny školský vyučovací plán. Platí to obzvlášť pre Spoločnú nemecko-slovenskú školu, ktorá zohľadňuje špecifickú kultúrnu situáciu Slovenska. Deťom s materinským jazykom nemeckým, primerane k tomu, ponúkame slovenskú kultúru a slovenčinu ako cudzí jazyk. Žiakom, s materinským jazykom slovenským, ponúkame dodatočne predmet slovenský jazyk vyučovaný podľa slovenských učebných osnov.

Okrem toho sa v druhej triede žiaci môžu začať učiť anglický jazyk.

Viac informácii nájdete tu.

Celkový plán výučby je zameraný na rozvoj osobnosti. Pre školu a vyučovanie to znamená získanie a posilnenie...

  • osobných kompetencií
  • sociálnych kompetencií
  • metodických kompetencií
  • odborných vedomostí
^ TOP

Ciele, ktoré žiaci majú dosiahnuť

  1. Postoje
    • Učenie objavovaním
    • Ochrana prírody
    • Byť potrební
    • Naučiť sa prebrať zodpovednosť v kolektíve
    • Zastupovať vlastné stanovisko
    • Vzdať sa násilia – mierové formy riešenia problémov
    • Svoje vlastné a druhé pohlavie
    • Naučiť sa vychutnávať prírodu, hru...
    • Rozšíriť obzor pre nacionálnych a internacionálnych susedov
    • Otvoriť sa otázkam
  2. Schopnosti
    • Naučiť sa byť pozorný – pozorovať a počúvať
    • Vhodnými otázkami povzbudiť myslenie – abstraktné myslenie
    • Z textov vyvodiť zmysel
    • Schopnosť prejavu – čo je účinný a zrozumiteľný prejav
    • Cudzie reči
    • Riešenie matematických problémov
    • Počítač a aplikácie ako pracovný prostriedok modernej spoločnosti
    • Spolurozhodovanie a pre to potrebné pravidlá
    • Schopnosť kooperácie
    • Plánovať vlastné predstavy o živote
  3. Vedomosti
    • Človek so svojimi dispozíciami a svojou kultúrou
    • Svet – čas – spoločnosť - životné spoločenstvá
    • Dejiny
    • Hmota – príroda – technika
    • Ekonómia – práca – zdravie
    • Matematika
    • Reč a reči
    • Literatúra
    • Umenie
    • Náboženstvá
^ TOP

Didaktické a metodické zásady

  • Vyučovanie a učenie zamerané na aktivitu
  • Naučiť sa prevziať zodpovednosť za vlastné štúdium
  • Aktívne poznávacie vyučovanie a učenie – vychádzajúce z významu pre vlastnú osobnosť
  • Umožniť pochopenie, vytvoriť dôveru vo vlastné schopnosti a motivácia
  • Vysoké nároky na výkon
  • Učiť sa od seba navzájom
  • Prepojenie kompetencií
  • Rytmus učenia: koncentrácia - relax, príjem a reprodukcia, fyzická a psychická záťaž, skupinová práca, vyučovacie projekty – normálne vyučovanie…
  • Strategické vyučovanie
  • Zabudovanie mimoškolských skúseností: ísť niekam so školou – niečo do školy priniesť
^ TOP